Mummarecept.....

Visst börjar ni med känna av stressen nu, man har ju så jäkla mycket att göra inför julen. Massor som ska inköps och massor to do......
Och på det fyllde min darling 35 i torsdags så idag har vi haft folk sen 15 i dag och inväntar nu nästa rond med jobbkompisarna. För er som jag glömt bjuda (förlåt) kom ändå !!! ;)
Och det gör ju inte saken bättre av att man är förkyld och har småont i halsen igen, men med Ibutemin går det!!!

Idag har jag varit i farten sen 9 i morse, jag har gjort;

Pajer
Minipizzor
3 sorters snittar
2 sorters småkakor
chokladbollar (negerbollar)

Så det har varit full rulle hela dagen. Puh ett litet andrum fick vi nu i alla fall.

Oliver ville inte sova middag idag så han däckade redan 18.10 ikväll hahaha stackars liten inte lätt med full rulle och massor av folk och en hund. Syrran lekte ju mest inne på sitt rum med sina kompisar Alexandra och Emmelie.

Nu står julen inför dörren och jag känner att jag inte hunnit med allt jag skulle vilja än. Men jag ska nog hinna mellan allt annat.
I skolan börjar vi en ny kursdel på måndag Entreprenörskap...... hmm undrar hur mycket man inte vet eller vet av den kursen. Vi får väl se!!!

Jag har i alla fall hunnit med att köpa en del julklappar, men har några kvar speciellt till dottern.

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII jag är så glad att vi blivit erbjudna en 4;a här i huset i stället för vår trea.  Hoppas få se den i veckan och då kan vi också fixa med papperna och bestämma när vi vill byta. Vi har bestämmt mellan oss att den 1 februari kan vara bra. Då är helgerna så gott som över och så blir det inte så stressigt heller.


Då det var en del som ville ha mitt recept på min paj så kommer det här då ;

10-12 pers.
Tid; ca 1 tim + tiden att vila i kyl.

DEG;

3 dl vetemjöl
150 gr smör
2 msk vatten


FYLLNING;
2 dl rucolasallad
ca 10 soltorkade tomater
1 rödlök
150 gr fetaost
1 1/2 dl grovriven lagrad ost till ex; västerbotten
3 ägg
1/2 kruka färsk Basilika
salt
svart peppar

1)
Sätt på ugnen på 225 grader.Blanda mjöl, smör och vatten i en matberedare
och kör tills det blir en deg. Svep in den i plastfolie och låt vila i kylen ca 20 min.

2)
Ta ut degen och kavla ut eller tryck ut den i smord pajform , ca 24 cm i diameter.
Nagga pajskalet med en gaffel. Förgrädda pajskalet i ugnen ca 10 minuter.

3)
Skölj rucolan och hacka den grovt. Skala och skiva löken i tunna skivor.
Fördela rucola, rödlök, riven ost, fetaost och soltorkade tomater jämt i pajskalet.

4)
Vispa ägg och  grädde. Finhacka basilikan och blanda ner den och kryddorna i ägg/grädde
stanningen. Häll stanningen över pajen fördelat.

5)
Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 40 minuter eller tills pajen stannat och fått en
gyllene färg.Täck med aluminiumfolie om den börjar se mörk ut.

6)

Ta ut pajen och garnera om du vill. Med färska örter typ; groddar och rucolablad.




Smaklig spis......



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0